Hiukkassuodattimen tukkeutuminen ja sen aiheuttamat ongelmat moottoreille ovat lisääntyneet nopeasti.
Päästöjenvalvontajärjestelmässä oleva regenerointi-toiminto, jonka tarkoituksena on polttaa suodattimeen kertyneet hiukkaset ei useinkaan pääse käynnistymään johtuen liian lyhyistä ajomatkoista, liian matalasta pyörintänopeudesta sekä liian alhaisista lämpötiloista.
Pelkän vikavalon ja vikakoodin perusteella ei vielä suodatinta kannata lähteä suoraan vaihtamaan, vaan ensin on suositeltavaa tutkia vika. Vikavalon voi sytyttää myös muut järjestelmän ongelmat kuten vialliset anturit, johdotukset tai muut toimilaitteet jotka estävät auton oman regeneroinnin. Vikakoodi ON AUTON JÄRESTELMÄN tuottama tieto, ei 100% totuus. Esimerkiksi auto voi herjata kampiakselin asentoanturia ja tämä vika onkin nokka-akselissa,
sillä auto vertaa kampiakselin tietoa nokan asentoon ja auto ei osaa itse kertoa kumpi arvo on pielessä… Eli vikakoodi voi johtaa harhaan.Myös sama vikakoodi voi tulla useammasta eri syystä eli teetä aina kunnollinen diagnoosi.
Voimme vaihtaa osan asiakaan pyynnöstä pelkän vikakoodin perusteella, mutta tämä on täysin takuuuton työ. Esimerkiksi taaimmaisen lambdan herja johtuu lähes aina katalysaattorista, eI anturista (ellei lämmityspiirin ongelma)
Esimerkkejä DPF / EGR vioista:
- Likainen ilmanpuhdistin
- Viallinen ilmamassamittari
- Imu- tai pakovuoto
- Puutteellinen hiukkassuodattimen regenerointi
- Jälkimarkkinatarvikkeet ja suorituskyvyn muutokset
- Muutettu pakoputki
- Dieselin hiukkassuodattimen paineanturin liitosletku
- Termostaatti (huom! Autossa voi olla jopa 4 termostaattia) ja muut moottorin lämpenemiseen vaikuttavat tekijät
- Talvella liian pienet ajomatkat (auto ei pääse lämpenemään tarpeeksi / regeneroimaan)
- Viallinen, vaurioitunut tai tukkeutunut Diesel-hiukkassuodatin.
- Päästömanipulaatio / virheellinen softa
Näin vältytään turhilta töiltä ja rahan käytöltä. Tarjoamme Dpf diagnoosi pakettia hintaan 130€. Sisältää vianmäärityksen jonka jälkeen tiedämme DPF:n, sen valvontajärjestelmän kunnon tarkastuksen ja pakotetun regeneroinnin(moottorin muiden järjestelmien vianhaut veloitetaan erikseen).
Vastaa
Sinun täytyy kirjautua sisään kommentoidaksesi.