Nykyautoissa on nykyään niin paljon elektroniikkaa, että melkein jokaisen vian etsiminen on järkevintä aloittaa vikakoodien lukemisella.
Valitettavasti autoissa on nykyisin niin paljon päällekkäisiä järjestelmiä, että vikakoodi tai oire ei aina kerro sitä, missä vika on tai mitä pitää korjata. Vikakoodi ON AUTON JÄRESTELMÄN tuottama tieto, ei 100% totuus. Esim. auto voi herjata kampiakselin asentoanturia ja tämä vika onkin nokka-akselissa, sillä auto vertaa kampiakselin tietoa nokan asentoon ja auto ei osaa itse kertoa kumpi arvo on pielessä… Eli vikakoodi voi johtaa harhaan…
Vikavalon syttyessä voidaan tarvita järjestelmätesti
OBD-testi ei välttämättä tunnista kaikkia moottorin tai voimansiirron vikakoodeja, vaan niin sanotut valmistajakohtaiset vikakoodit luetaan järjestelmätestissä.
Järjestelmätesti tulee tarpeeseen yleensä silloin, kun auton mittaristossa syttyy jokin viasta kertova merkkivalo tai kun ajotietokone kertoo ongelmasta.
Järjestelmävika voi ilmetä myös jonkin toiminnon toimimattomuutena tai puutteellisena toimintana, eikä vikavalo välttämättä syty lainkaan.
Vähänkään modernimmassa henkilöautossa on useita kymmeniä elektronisesti ohjattuja järjestelmiä sekä niiden alijärjestelmiä, kuten:
- Lukkiutumattomat jarrut (ABS)
- Ajonvakautusjärjestelmä (ESP)
- Kuljettajaa avustavat järjestelmät
- Viihde- ja mukavuusjärjestelmät
- Lämmönhallinta
- Korielektroniikka
Näiden järjestelmien vikakoodien lukeminen ei onnistu pelkällä OBD-testillä, kuten ei myöskään kaikkien moottorin tai voimansiirron koodien lukeminen, jolloin on tarve suorittaa järjestelmätesti.
Järjestelmätestissä vikakoodit luetaan kultakin ohjainlaitteelta järjestelmäkohtaisella ohjelmalla, jolloin myös standardien ulkopuoliset vikakoodit saadaan luettua.
Vikakoodi ei aina tarkoita että autossa olisi vikaa. Virtapiikki riittää aiheuttamaan vikakoodin. Nollaa vikakoodi ja tarkista ilmeneekö vikakoodi uudestaan.
Vikakoodiluku/poisto 30 euroa
